Jak polohovat osobu s omezenou hybností?

K životu lidí s hendikepem patří rovněž kompenzační pomůcky.
Kompenzační a rehabilitační pomůcky jsou nástroje, přístroje nebo zařízení pomáhající nahradit tělesné funkce, které v důsledku úrazu nebo nemoci nefungují zcela optimálně.
Cílem je dosáhnout co možná největšího komfortu osoby, o kterou pečujete – tak aby s pomůckami co nejlépe zvládala stejné denní úkony jako dříve.
Sortiment pomůcek je určen především pro osoby s omezenými možnostmi pohybu, vozíčkáře či pro pacienty dlouhodobě upoutané na lůžko. Mezi kompenzační pomůcky patří například
Některé kompenzační pomůcky jsou plně hrazeny zdravotní pojišťovnou, na některé je možné žádat příspěvek, ať už u Úřadu práce ČR nebo prostřednictvím různých nadací.
Možnosti financování zvláštních a kompenzačních pomůcek jsou následující:
V takovém případě předepisuje konkrétní pomůcku lékař, a to buď praktický (PRL) nebo ve většině případů odborný – nejčastěji neurolog (NEU), rehabilitační lékař (REH) nebo ortoped (ORT). Pomůcka se předepisuje na žádanku a „Poukaz na léčebnou a ortopedickou pomůcku“. Pokud je uvedeno v Číselníku u předepisované položky „Z“, pak je nutné také schválení revizního lékaře příslušné pojišťovny.
Platnost poukazu je 30 dnů - do této doby je nutné dostavit se do speciální výdejny kompenzačních pomůcek nebo do lékárny.
Od 1. 3. 2022 je zaveden i elektronický poukaz, tzv. ePoukaz, který bude fungovat velmi obdobně jako již existující eRecept.
Výše úhrady pojišťovnou je pro zdravotnické prostředky stanovena zákonem. Pojišťovna hradí vždy zdravotnický prostředek v základním provedení (nejméně ekonomicky náročném).
Zdravotnické prostředky jsou navíc volně obchodovatelné, proto jsou ceny na trhu určovány především nabídkou a poptávkou. Cena, za kterou si můžete zdravotnický prostředek pořídit, se tak bude u jednotlivých výdejců lišit. Z toho tedy vyplývá, že výše doplatku bude u jednotlivých výdejců rozdílná. Proto doporučujeme provést před nákupem zdravotní pomůcky průzkum cen na trhu (např. prostřednictvím internetu, telefonickým dotazem apod.).
Úhradu pomůcky provádí zdravotní pojišťovna přímo výdejně zdravotnických potřeb.
Proplacení již uhrazené pomůcky pojišťovnou pacientovi není možné!!